21 December 2018

Tiada orang yang gagal untuk kurus, tetapi....

"Tiada orang yang gagal , hanya ada mereka yang takut, menyerah sebelum berjuang, dan berputus asa"

Selama penglibatan saya dalam membantu "menguruskan" berat badan orang ni, belum pernah saya berjumpa dengan orang yang gagal untuk kurus. Kebanyakkannya adalah yang menyerah sebelum berjuang, dan berputus asa ditengah jalan.

Sebab Apa?

BERMULA DENGAN DIRI SENDIRI - masih terpenjara dengan mindset negative , perlu keizinan orang lain untuk berubah, terlalu mendengar kata-kata dan pandangan orang lain sedangkan bukan orang tu yang nak kurus dan sihat paling teruk dia masih gemuk, tak percaya pada kemampuan diri sendiri.


KURANG ILMU - Sekecil-kecil nak turunkan 500g lemak pun perlu ada Ilmu. Boleh turunkan 500g dengan crash diet (tak makan apa-apa). Betul ? Tapi bodoh tak kita bila terpaksa berlapar semata-mata nak turun 500g je. 


TAK ADA ORANG BERI PERHATIAN - orang yang berlebihan berat ni kebanyakkan lebih beremosi, kurang keyakinan diri, bergaul pula dengan orang "biasa" yang tak ada misi yang sama, bila nak "diet" je kena perli dgn member ofis. So, lagi down la kan? Siapa je nak sokong golongan macam ni ?


NAK BERJAYA UNTUK KURUS DAN SIHAT ?

#1 KEPUTUSAN

Keputusan adalah 100% bergantung pada diri sendiri , bukan orang lain. Ramai beralasan "tanya suami dulu" . Saya percaya suami yang baik mesti nak yang terbaik untuk wife. Kan ? Penyakit pun tak tunggu kita ready, kita yang kena ready ! Lagi lama kita tangguh , makin kita akan lemah sebab banyak dugaan akan datang melemahkan kita. Buat keputusan SEKARANG.


#2 SEMANGAT

Semangat tak perlu ditunggu nak dia datang tapi perlu dicari ! Duduk bersama orang-orang yang mempunyai misi yang sama. Cari suasana positif yang boleh bangunkan kita, lihat pada "WHY" kenapa nak kurus, kenapa nak sihat dan kenapa nak berubah? Get that spirit !



#3 TIDAK BERALASAN


Alasan ni diri kita sendiri yang cipta , paling banyak alasan "nanti saya fikir dulu" berat dah lebih 80kg masih ada masa nak bagi alasan untuk fikir ? Alasan "bajet" , sebelum spent mahal-mahal dekat makanan sampai nak berat berkilo-kilo tak berkira pula bab bajet? fikir punya fikir, duit dok keluar juga kat makanan merapu alih alih berat pun makin naik. Masih nak berfikir? Nak seribu daya, tak nak seribu dalih. Buang alasan !