16 September 2016

NAK NAIK BERAT BADAN ?

Macam mana nak naik berat ?
Makan banyak macam bela saka tapi berat tak naik pun ?

Here some simple tips yang dapat dari tweet @guruworkout yang mal share ikut ayat mal je la. Basically to gain some weight of course you have to eat a lot and often

1. Maximize protein intake  
Lebihkan lauk dalam meal korang, yang terbaik ialah protein contohnya telur, ayam seketul lagi ke. Untuk gain weight tak salah kalau lebihkan kalori, nak naik badan kan ? Kalau ambil telur, yang kuning tu tak payah buang pun takpe. Makan laa makan ! Haha. Tapi kalau nak turun berat dah kira separa haram makan banyak telur kuning. Hihi

2. Terukan mengunyah 
Lepas meal pun makan juga, sejurus makan carilah apa apa snacking yang healthy. Kekacang contohnya. Aiskrim sebagai dessert pun boleh. Best kan nak naik badan ni ? Fuhh makan je kerja, enjoy !

3. Kurangkan aktif
Kurangkan lah berlari. Yes, you can do cardio tapi jangan lebih dari sejam. Lebih banyak berlari lagi banyak la terbakar kalori tu. Dah la susah nak put extra calories, tak memasal kena makan banyak lagi. 

4. Jadilah seorang paling pemalas !
Banykkan tidur je la senang. Kalori pun kurang terbakar. Krohh krohh krohh

5. Mass gainer
Mass protein contohnya. Compared to whey protein, mass gainer ni lebih banyak contain calories. Elok la untuk naikkan berat. Tapi itu lah, no money no talk. Sebagai alternative boleh la minum susu tinggi lemak sikit, full cream contohnya. Susu HL pun recommended. Makanan lain yang wajib adalah telur sepapan, oats, nasi (brown rice la healthy sikit), milk, butter termasuk jugak peanut butter, roti or cereals.

6. Makan banyak, workout pun kena banyak
Workout disini bermaksud banyakkan weight lifting. Kasi koyak otot tu (bukan koyak kecederaan tu) just untuk membenarkan otot korang naik. 

7. Kurangkan sayur

Sayur buat kita kenyang, tapi calorie sangat sikit. Yang nak naik berat sejenis bulking not recommended makan sayur je. Tapi sayur best for cutting.


8. Banyakkan makan benda manis
For sure yang healthy la. Around 400kcal-600kcal should be okay.

9. Consistent
Dalam bahasa lain kita panggil istiqomah. Harini makan banyak, esok pun kena makan banyak okk. Cuba konsisten dalam seminggu, if takde hasil tambah seminggu lagi, lagi dan lagi sampai ada result. 

10. Tidur yang cukup
Haa yang ni sama je macam nak lose weight. Same goes to gain weight. If you dont sleep enough, u dont have all the muscle building weight gaining benefits, so rest well !

11. Jangan minum air semasa makan
Lebihkan air, tapi jangan minum 30 minit sebelum makan atau semasa makan. Itu akan menyebabkan korang akan cepat kenyang. 30-50 minit selepas tu should be okk

12. Jangan pernah skip meals
If you're serious gaining some weight never skip your meals especially breakfast. Makan, makan dan makan.

Konklusi, kena makan banyak dan kerap !

Patutlah dulu Mal naik berat, rupanya hampir semua diatas diamalkan cuma tak sedar je. Haha.


HERBALIFE INDEPENDENT DISTRIBUTOR
PENGEDAR BEBAS HERBALIFE MALAYSIA

Herbalife Klang
Herbalife Bukit Raja
Herbalife Meru
Herbalife Kapar
Herbalife Setia Alam
Herbalife Puncak Alam
Herbalife Bukit Jelutong
Herbalife Glenmarie
Herbalife Kota Kemuning
Herbalife Shah Alam
Herbalife Subang Jaya
Herbalife Petaling Jaya

JURULATIH PERIBADI (OFFLINE & ONLINE COACHING)
TURUN BERAT | NAIK BERAT | TENAGA & STAMINA SUKAN
NURMALINA BADRUL AZMI (COACH MAL)
WHATSAPP / MESSAGE : 011-26267295